Basisschoolkamp groep 8
Juni 2009
[S] Elk jaar gaat groep 8 van basisschool de Linde uit Oirschot op kamp. Dit kamp duurt en week en vindt plaats in Eersel. Ik ga als leiding al 4 jaar mee met dit basisschoolkamp. Afgelopen jaar heb ik aangeboden mee te helpen met organiseren. Samen met 2 leerkrachten en één andere vrijwilliger hebben we het kamp georganiseerd. Omdat er een belangrijke leerkracht wegging die het kamp al jaren deed maar waardoor het erg verouderd was, moesten we een geheel nieuw kamp opzetten. Met deze opdracht heb ik de volgende competenties verdiend: creativiteit, groepsgericht leidinggeven, initiatief, innovativiteit, plannen en organiseren, stressbestendigheid, verbeeldingskracht.
[T] Deze taak hield in dat we een geheel vernieuwd kamp moesten verzinnen. Alleen de locatie stond vast. Deze opdracht bestaat uit het voorbereiden van het weekend door middel van brainstormsessies, vergaderingen en overige contactmomenten, en uiteindelijk het kamp zelf. Daar moesten we de hele planning ook daadwerkelijk uitvoeren en er een geslaagd kamp van maken.
[A] Nadat ik had aangeboden om mee te helpen met het vernieuwen van het kamp zijn we met een groep van 4 personen hieraan begonnen. Dit was ergens in maart. Het gehele kamp moest vernieuwd worden dus de eerste vergadering was er een om te weten te komen wat onze ideeën waren. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we een thema wilden hebben bij het kamp zodat de kinderen meer gedreven waren met spelletjes. We moesten hierbij goed kijken wat er speelde en dat het iets was wat niet te kinderachtig was voor 12jarigen, maar ook niet te moeilijk. Het werd uiteindelijk een soort ‘baantjerthema’ waarbij de conciërge van de school zogenaamd was vermoord. Tijdens het kamp moesten de kinderen op zoek naar de dader, en een van de leiding was de dader. We zaten dus ook in een soort rol het gehele kamp. Deze hele rode draad hebben we uitgewerkt. Hierbij horen videobeelden van hoe de moord is gebeurd, krantenberichten maken, een politiebericht opnemen met leerkrachten en veel hints verzinnen die we elke dag konden laten zien waardoor zij erachter konden komen wie de dader was. Maar niet alleen het thema was iets wat we moesten uitwerken. Ook bijna alle spellen werden vernieuwd omdat ze de vorige kampen, waar ik ook bij was, niet meer zo geslaagd waren. We hebben een waterkamp gemaakt, maar ook een back up voor als het zou regenen. We kwamen met een kampvuur met gitaar, bosspellen, levend stratego, dagje zwemmen, een spooktocht en nog meer. Hiervoor hebben we enkele vergaderingen nodig gehad en veel contact via de telefoon en de mail. Uiteindelijk kwamen we een beetje in tijdnood omdat de tentamens de week voor het kamp waren en we de laatste week onverwachts nog veel moesten doen, maar dit is allemaal goed gekomen.
Het kamp zelf verliep erg goed. De kinderen waren nog enthousiaster als we dachten. Per leiding had je een groepje van ongeveer 7 kinderen. Ze hadden ook een teamnaam met shirtjes en al. Het thema werkte dus goed en ook de spellen verliepen erg goed. Vanwege het mooie weer konden alle buitenspellen doorgaan. Een spel dreigde in de soep te lopen; de spooktocht, omdat we veel te vroeg het pad waren gaan uitzetten en daarbij al de breekstaafjes hadden gebroken, waardoor deze niet meer goed te zien waren de avond zelf. Even paniek, want veel leerkrachten waren er gekomen om te helpen. Maar uiteindelijk hebben we de route korter gemaakt waardoor de breekstaafjes niet meer nodig waren. En de spooktocht bleek een van de hoogtepunten dit kamp!
Op het eind hadden we een act die ik had bedacht op het liedje 'Thriller' waarbij de dader bekend werd gemaakt. Dit was goed verlopen.
We hadden wel wat kinderen die even ziek waren en kinderen die moeilijk waren maar hier hebben we goed op gereageerd. Het kamp was een succes!
Voor dit kamp was veel creativiteit en verbeeldingskracht nodig om het op te zetten en uit te werken. Ik ben op creatieve ideeën gekomen en heb deze goed kunnen overbrengen op de anderen. Ook tijdens het kamp was creativiteit nodig om bij onvoorziene omstandigheden goed in te grijpen. Toen de spooktocht even in het water bleek te vallen hebben we dit toch goed opgelost. Ook als we in tijdnood kwamen moesten we creatief denken en kijken welke opties mogelijk waren. Uiteindelijk hebben we hierdoor geen moeilijkheden gehad. Ik heb verder ook de gehele act bedacht op het liedje 'Thriller' waardoor dus de dader zou worden ontmaskerd. Dit werd een groot succes.
Verder was natuurlijk groepsgericht leidinggeven belangrijk omdat we het hele kamp de verantwoordelijkheid hadden over de kinderen. Mijn groepje heb ik gestuurd, geënthousiasmeerd en aangesproken op slecht gedrag. Ik moest geregeld optreden tijdens spellen omdat een meisje het spel verziekte. Haar heb ik apart genomen en uitgelegd waarom.
Initiatief heb ik ook zeker genomen. Sowieso om aan te bieden om mee te helpen met het organiseren en regelen van het kamp. Tijdens de voorbereiding heb ik verantwoordelijkheden op me genomen en tegen het einde zeker actie ondernomen om de voortgang te versnellen. Ik heb aangeboden extra dingen te doen en heb mijn ideeën goed uitgewerkt.
Innovativiteit was ook belangrijk tijdens het voorbereidingsproces. Het originele kampidee was erg verouderd en ik zag hier ruimte tot vernieuwing. We moesten dus een geheel nieuw kamp opzetten. Hiervoor hebben we enkele creatieve processen gebruikt. Ik ben met vernieuwende voorstellen voor aanpak gekomen.
Bij het voorbereidingsproces was plannen en organiseren ook belangrijk. Omdat we 2 leerkrachten hadden in de groep waarmee we het kamp zouden organiseren en twee studenten, werd het lastig om op een fijn moment af te spreken. Toch is dit gelukt. Tegen het einde aan werd het krap en kwamen we in tijdnood maar door goed plannen is het uiteindelijk toch allemaal gelukt. Ook moesten we inspelen op onverwachte omstandigheden. We hebben met alle spellen rekening gehouden met het weer, en dus ook een binnenprogramma opgezet. Uiteindelijk was dat niet nodig. Ook is er een evaluatiemoment geweest na elke dag en na het hele kamp.
De stressbestendigheid was dus nodig bij de avond van de spooktocht. Heel die dag was een beetje onrustig omdat we in tijdnood waren en omdat er nog veel moest uitgezet worden. Toen op het einde bleek dat de route deels niet meer zichtbaar werd waren er een paar mensen wel erg gestrest. Door uiteindelijk kalm te blijven konden we een goede oplossing verzinnen en kwamen we met het idee om de route korter te maken. Ook het moment toen er wat kinderen ziek werden zorgde even voor stress, omdat het jaar ervoor heel veel kinderen ziek waren geweest. Het leek even dezelfde kant op te gaan maar dit is niet gebeurd.
[R]Het was een geweldig geslaagd kamp geworden en ik was achteraf heel tevreden met hoe wij het hadden aangepakt. We hebben alles in goede banen kunnen leiden. Vooraf hadden sommige leerkrachten twijfels of het ons wel zou lukken, maar we hebben het tegendeel bewezen. Alle reacties waren erg positief en nog steeds praten kinderen, leerkrachten en ouders over deze leuke week. Ik kijk al uit naar volgend jaar, dan gaan we weer een nieuw thema bedenken!
woensdag 6 januari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten